Jätkäsaaren jätteen putkikeräys Oy:n (RÖÖRI) järjestämä asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin 11.11. – 30.11.2024 välisenä aikana. Vastauksia saatiin yhteensä 173. Kiitos kaikille kyselyyn osallistuneille!
Asiakaskyselyn vastausten perusteella voidaan sanoa, että Jätkäsaaren Röörin jätepalveluihin ollaan kohtuullisen tyytyväisiä. Suurin osa vastaajista antoi Jätkäsaaren jätepalveluille yleisarvosanaksi neljä, viiden ollessa korkein mahdollinen arvosana. Annettujen yleisarvosanojen keskiarvo oli 3,8, hieman parempi kuin edellisessä kyselyssä v. 2022 (3,7).
Lajitteluaktiivisuus on yleisesti ottaen melko korkea kaikilla Jätkäsaaressa kerätyillä jätejakeilla (75-91 %). Lasin ja metallin lajitteluaktiivisuus on laskenut, niitä jaottelee reilu kaksi kolmasosaa vastaajista (vuonna 2022 n. 80 % vastaajista). Muutama prosentti vastaajista laittaa kaiken sekajätteeseen tai vie kaiken jätteen lajitteluhuoneeseen.
Vastaajista noin 8 % oli sitä mieltä, että Röörin toiminta on parantunut edelliseen vuoteen verrattuna (edellisessä kyselyssä vastaava luku oli 9 %). Vastaajista noin 53 % (edellisessä kyselyssä 58 %) koki Röörin toiminnan pysyneen samana. 6 %:n mielestä toiminta oli huonontunut, kun edellisessä kyselyssä 7 % vastaajista oli sitä mieltä. Reilu kolmannes vastaajista (n. 34 %) ei ollut asunut alueella tarpeeksi pitkään huomatakseen eroa (edellisessä kyselyssä heitä oli n. 27 %).
Vastaajista suurin osa oli samaa mieltä (n. 66 %), että jätteen putkikeräysjärjestelmä on parempi kuin perinteinen jätteenkeräys. Edellisessä kyselyssä vuonna 2022 luku oli 74 %.
Miten asukkaat saavat tietoa jätejärjestelmästä?
Noin puolet vastaajista saa tietoa Röörin jätepalveluista isännöitsijältä tai taloyhtiöltä (n. 51 %) tai taloyhtiön infotaulusta/porrasnäytöltä (n. 49 %). Röörin www-sivuilta tietoa saa noin kolmannes vastaajista (25 %), neljäsosa puolestaan Jätkäsaaren alueelliselta Facebook-kanavalta (26 %) tai lajitteluhuoneiden infotaulusta ( 25 %).
Haasteet ja kehittäminen
Putkikeräyksen haasteiksi koettiin lasin ja metallin (n. 8% vastaajista) sekä pahvin (n. 7% vastaajista) kerääminen erikseen. Biojätteen lajittelun ja kuljettamisen putkiin koki hankalana n. 4% vastaajista.
Lajitteluhuoneiden käytön suhteen haasteita nousi esiin mm. huoneiden epäsiisteyden suhteen, mikä mainittiin 25 kpl vastauksista (15 %) ja ylimääräisestä, huoneisiin kuulumattomasta tavarasta (esim. huonekalut ja vaarallinen jäte), mistä mainittiin 22 kpl vastauksista (13 % vastaajista). Lisäksi muutamia mainintoja keräsivät pitkäksi koettu matka lähimmälle lajitteluhuoneelle ja tiedon puute missä lähin lajitteluhuone sijaitsee tai miten sitä käytetään.
Kehittämiskohteina nostettiin esiin tiedottaminen sekä lajitteluhuoneiden että jätteiden lajittelun suhteen (26 %). Alueen kierrätyspäiviä toivoi lisää n 10% vastaajista. 5% vastaajista koki putkien suuaukot liian pieniksi jätteen syöttämiselle. Muutamia mainintoja saivat myös lajitteluhuoneiden kameravalvonnan lisääminen sekä kiertotalousnäkökulman nostaminen viestinnässä.
Näiden palautteiden ja kehittämiskohteiden lisäksi asiakaskyselyssä saatiin useita muitakin palautteita, joissa käsiteltiin erilaisia putkikeräykseen ja lajitteluhuoneisiin liittyviä haasteita sekä parannusehdotuksia niihin. Käymme läpi kaikki palautteet ja pyrimme kehittämään palveluamme niiden perusteella.